KF Aizsardzības ministrijas brīfings par bioloģisko ieroci

Krievijas Federācijā pastāstīja par Pentagona biolaboratorijām bijušās PSRS teritorijā

70
(atjaunots 12:09 05.10.2018)
ASV kontrolētās biolaboratorijas bijušo PSRS republiku teritorijā, ir pastāvīgs bioloģisko apdraudējumu avots.

RĪGA, 5. oktobris— Sputnik. Ārpus valsts robežām ASV rīcībā ir vairāk nekā 30 bioloģiskās laboratorijas, daudzas no tām izvietotas bijušās PSRS telpā, pastāstīja KF bruņoto spēku Radiācijas, ķīmiskās un bioloģiskās aizsardzības karaspēka priekšnieks Igors Kirillovs.

"Savienotās Valstis pakāpeniski palielina savu bioloģisko potenciālu un kontroli pār patogēnu organismu nacionālajām kolekcijām ne tikai bijušās PSRS teritorijā. Šobrīd darbojas un tiek nemitīgi modernizētas 30 ASV kontrolētās laboratorijas ar augstu bioloģiskās aizsardzības līmeni, ko apliecina ANO oficiāli dati," — citē Kirillova vārdus RIA Novosti.

Laboratoriju iespējas ļauj veikt pilnu pētījumu klāstu ar sevišķi bīstamo infekcijas slimību izraisītājiem, uzsvēra Kirillovs.

"Laboratoriju izvietošanas izvēle, mūsuprāt, arī nav nejauša – daudzas no tām atrodas pie robežas ar Krieviju un Ķīnu, un rada bioloģiskos draudus mūsu valstīm," — paskaidroja Aizsardzības ministrijas pārstāvis.

Viņš uzsvēra, ka bioloģiskajos pētījumos ASV tiek pārkāpta virkne drošības noteikumu darbā ar patogēniem mikroorganismiem.

"Saskaņā ar atvērto avotu datiem, 2014. gada jūlijā Mērilendas štatā Alerģijas un infekcijas slimību institūta krātuvju plānotās revīzijas ietvaros tika atrastas nereģistrētas ampulas ar baku izraisītāju. Periodā no 2005. līdz 2015. gadam ASV sauszemes karaspēka izmēģinājumu centrs (Dagvejas poligonā), pārkāpjot drošības prasības, nodarbojās ar Sibīrijas mēra izraisītāja dzīvotspējīgo sporu izsūtīšanu. Patogēnie materiāli tika nosūtīti 194 saņēmējiem desmit pasaules valstīs," — sacīja KF Aizsardzības ministrijas pārstāvis.

Pēc Kirillova teiktā, ņemot vērā publicēto informāciju, Krievijai nav pārliecības, ka "ASV nav sūtījušās minētās receptūras turpmākiem izmēģinājumiem Lugara centrā un citās Pentagona izveidotās biolaboratorijās valstīs, kas robežojas ar Krieviju."

Tiešais bioloģiskais apdraudējums

Ar Pentagona atbalstu izveidotajās biolaboratorijās tiek izpētīta nāvējošo slimību izraisītāju cilmes iedarbība uz cilvēka organismu, pastāstīja televīzijas kanālam "Zvezda" bijušais bioloģisku un ķīmisku vielu komisijas loceklis Igors Ņikuļins.

"Visas šīs laboratorijas Gruzijā, Armēnijā, Ukrainā, Kazahstānā un citās valstīs veidotas pēc viena projekta – tā ir šahta, kas ved dziļi zem zemes un spēj izturēt ja ne atombumbas sprādzienu, tad vismaz tiešu spārnotās raķetes trāpījumu. Šahtas aprīkotas ar ventilācijas, dezinfekcijas un pretspiediena kontroles sistēmām. Vietējiem iedzīvotājiem nav tiesību atrasties laboratorijas apkaimē: tai ir eksteritoriālais statuss, bet pēc būtības tā ir ASV teritorija," — skaidro Ņikuļins.

ASV militārie ķīmiķi laboratorijās pēta mikroorganismu paraugus — nāvējošo slimību izraisītājus — to ietekmi uz cilvēka organismu, un pastiprina to nāvējošos faktorus, uzsvēra eksperts.

"Valstīs, kur izvietotas šīs laboratorijas, piemēram, Ukrainā, pēdējos gados palielinājies epidēmiju gadījumu skaits. Masalas, stingumkrampji, vēdertīfs, salmoneloze – tas viss rada tiešus bioloģiskos draudus Krievijai," — teica Ņikuļins.

Iepriekš bijušais Gruzijas drošības ministrs Igors Giorgadze preses konferencē Maskavā paziņoja, ka griezies pie ASV prezidenta Donalda Trampa, ar lūgumu izmeklēt Ričarda Lugara laboratorijas darbību, kurā, pēc viņa apgalvojumiem, notiekot letāli eksperimenti ar cilvēkiem.

Giorgadze minēja datus par 30 bojāgājušajiem 2015. gada decembrī. Domājams, tie tika ārstēti laboratorijā no C hepatīta. 2016. gada aprīlī un augustā attiecīgi gājuši bojā 30 un 13 cilvēki, ailē nāves iemesli ierakstīts "nav zināms", taču izmeklēšana netika veikta. Pēc viņa teiktā, vārdi nav norādīti, tikai numuri ar dzimšanas datumiem un dzimuma piederību.

70
Pēc temata
Ko bijušās PSRS tautām gatavo Pentagona laboratorijas
Krievijas Ārlietu ministrija, foto no arhīva

"Nepamatoti apgalvojumi": Krievijas ĀM novērtēja jaunāko NYT rakstu

21
(atjaunots 16:31 02.07.2020)
Krievijas Ārlietu ministrijas pārstāvis atzīmēja, ka, izlasot NYT publikāciju, rodas vairāk jautājumu, nekā atbilžu.

RĪGA, 2. jūlijs – Sputnik. Krievijas ĀM komentēja it kā esošos pierādījumus Krievijas "sazvērestībai" ar talibiem. Pēc KF prezidenta speciālā pārstāvja Afganistānas lietās, Krievijas ĀM Otrā Āzijas departamenta direktora Zamira Kabulova sacītā, rakstā izskanēja tikai un vienīgi nepamatoti apgalvojumi.

"Mums ir nepieciešami pierādījumi, bet to nav. Tie ir nepamatoti apgalvojumi," paziņoja RIA Novosti Kabulovs.

Tāpat viņš atzīmēja, ka nekad nav dzirdējis par narkotiku kontrabandistu Rahmatu Azizi, kurš figurēja rakstā. Pēc izdevuma sniegtajām ziņām, viņš it kā bijis galvenais abu pušu starpnieks.

ASV izlūkdienests atzinis par mazticamu ziņu par Krievijas sazvērestību ar talibiem
© Youtube / Ruptly / Sputnik / nytimes.com / twitter.com/realDonaldTrump

Pēc viņa teiktā, pēc publikācijas izlasīšanas rodas vairāk jautājumu, nekā atbilžu. "Viltus ziņas arī ir jāgatavo rūpīgi," piebilda Kabulovs.

Iepriekš izdevums NYT publicēja rakstu, kurā nosauca "starpnieku" Krievijas un "Taliban" sazvērestības starpnieku Afganistānā. Pēc raksta autoru sacītā, tas ir narkotiku kontrabandists Rahmats Azizi.

Iepriekš izdevums NYT ar atsauci uz nenosauktiem specdienestu pārstāvjiem publicēja rakstu, kurā tika apgalvots, ka Krievijas militārais izlūkdienests esot piedāvājis atlīdzību ar talibiem saistītiem kaujiniekiem par uzbrukumiem amerikāņu kareivjiem Afganistānā. Pierādījumi rakstā sniegti netika. Amerikāņu izdevuma apgalvojumus oficiāli noraidīja kustības "Taliban" pārstāvis Zabiuls Mudžahids.

Iepriekš Sputnik Latvija ziņoja, ka Baltajā namā apšaubīja NYT rakstu par KF "sadarbību" ar "Taliban".

21
Pēc temata
WP: Krievijas un talibu "sazvērestības" dēļ gājuši bojā vairāki ASV karavīri
Nē, tā nav Krievija. Kas organizējis amerikāņu skalpu medības
Krievijas vēstniecībai izteikti draudi pēc publikācijas ASV preses izdevumā
RT un mediju grupas Rossija segodņa galvenā redaktore Margarita Simoņana

Simoņana par RT aizliegšanu Latvijā: Sputnik bloķēšana netraucē

40
(atjaunots 12:10 02.07.2020)
Aizliegums izmantota domēna zonu .lv neietekmēja Sputnik Latvija portāla darbu, tāpat aizliegums neietekmēs arī telekanāla RT darbu.

RĪGA, 2. jūlijs – Sputnik. Sputnik bloķēšana Latvijā netraucē tam būt efektīvam resursam – šādi RT un mediju grupas "Rossija segodņa" galvenā redaktore Margarita Simoņana komentēja telekanāla "Rossija 1" ēterā RT telekanālu translācijas aizliegumu Latvijā.

"Latvijā mūsu Sputnik jau sen no visām pusēm ir noslēguši, kas netraucē tam būt pietiekami efektīvam resursam tur," sacīja Simoņana.

2016. gada aprīlī Latvijas varasiestādes pēc ārpolitikas iestādes rekomendācijas slēdza Sputnik Latvija portālu domēnu zonā .lv. Ministrija atsaucās uz to, ka Dmitrijs Kieseļovs – mediju grupas "Rossija segodņa", Sputnik dibinātāja, vadītājs – ir iekļauts Eiropas Savienības sankciju sarakstā. Pēc šī notikuma portāls Sputnik Latvija turpināja darbu domēnu zonā .com.

Simoņana atzīmēja, ka daudzās bijušās Padomju Savienības valstīs Sputnik ieņem pirmo vietu auditorijas ziņā.

"Tagad viņi aizliedza visus septiņus RT telekanālus. Neviens no tiem neraida viņu valodā, pat ne krievu valodā. Kā zināms RT ir starptautisks kanāls un tas raida angļu, spāņu, arābu valodā. Acīmredzot, Latvija ļoti pārdzīvo, ka tās arābu valodā runājošie iedzīvotāji paklausīsies RT un kaut ko tur sadarīs,", piebilda viņa

"Viņi to dara. Mēs to nedarām. Mēs esam pārliecināti savos spēkos," nobeigumā sacīja Simoņana.

Latvijas regulators, kurš otrdien aizliedza translēt kanālus RT, RT HD, RT Arabic, RT Spanish, RT Documentary HD, RT Documentary, RT TV, argumentēja savu lēmumu ar to, ka tie piederot mediju grupas "Rossija segodņa" ģenerāldirektoram Dmitrijam Kiseļovam, pret kuru ir ieviestas Eiropas Savienības sankcijas.

Kiseļovs ir mediju grupas "Rossija segodņa" ģenerāldirektors, savukārt RT vadītāja ir Margarita Simoņana, pret kuru nav ieviestas nekādas ES sankcijas. Šīs kompānijas ir divas atsevišķas juridiskas personas, šī informācija ir sen zināma un ir publiski pieejama.

Latvija jau ne pirmo reizi ierobežo gan Krievijas, gan Latvijas mediju darbu.

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) trīs reizes apturēja Krievijas kanāla "Rossija RTR" translāciju Latvijas teritorijā. Padomes locekļi saskatīja RTR ēterā "kara propagandu" un informēja par to Eiropas Komisiju. Pirmajā reizē, 2015. gadā, RTR aizliedza uz trīs mēnešiem, otru reizi, 2016. gadā, - uz pusgadu, un trešo reizi šogad – arī uz trīs mēnešiem.

No 2019. gada 24. jūlija Latvijā bloķēts portāls Baltnews.lv. Par pamatu šādam lēmumam kļuva Latvijas ĀM slēdziens, saskaņā ar kuru, Baltnews "Ukrainas teritoriālo integritāti, iedragā tās neatkarību un suverenitāti", līdz ar to, portāla darbība nonāk Eiropas Savienības sankciju darbībā. Baltnews žurnālistiem Latvijas teritorijā tagad draud kriminālatbildība.

Krievijas ĀM komentēja translācijas aizliegumu, paziņojot, ka Latvijas virzīšanās pie totālas krievvalodīgu mediju cenzūras visos iespējamos veidos ir pretrunā ar uzticību Eiropas vērtībām un ir vārda un preses brīvības pamatprincipu noniecināšana.

Taču Latvijas varasiestādes nenoliedz, ka digitālo mediju un Interneta televīzijas laikmetā aizliegumi ir neefektīvi un pat mudina Latvijas iedzīvotājus izmantot nelegālu TV translāciju. Bet NEPLP pārstāve Aija Duļevska pauda cerību, ka "pusgada laikā daļa skatītāju pavisam aizmirsa par "Rossija RTR". Savukārt Ventspils mērs Aivars Lembergs salīdzināja Latvijas varasiestādes, kuras aizliedza krievvalodīgos medijus, ar nacistisko Vāciju un PSRS.

Šī gada jūlijā Latvijas varasiestādes bloķēja portālu Baltnews.lv. Par pamatu šādam lēmuma kļuva Latvijas ĀM slēdziens, saskaņā ar kuru, Baltnews "Ukrainas teritoriālo integritāti, iedragā tās neatkarību un suverenitāti", līdz ar to, portāla darbība nonāk Eiropas Savienības sankciju darbībā.

Viļņas apgabala administratīvā tiesa 2019. gada jūlija apstiprināja Lietuvas Televīzijas un radio apraides komisijas lēmumu par portāla Sputnik Lietuva bloķēšanu.

Tiesa, 1. augustā Sputnik Lietuva portālu atbloķēja. Lietuvas Televīzijas un radio apraides komisija pieņēma lēmumu par portāla atbloķēšanu, kad bija pārliecinājusies par it kā strīdīgā satura dzēšanu. Starptautiskās informācijas aģentūras "Rossija segodņa" preses dienesta paziņojumā šo Lietuvas varasiestāžu soli nosauca par "veselā saprāta cerības staru".

Savukārt neilgi pirms tam, 2019. gada maijā, Sputnik Lietuva galveno redaktoru aizturēja Viļņas lidostā, viņam tika aizliegts ieceļot republikā piecu gadu garumā.

Sputnik redakcijas vajāšana no Igaunijas varasiestāžu puses aizgāja tik tālu, ka žurnālistiem valsts Policijas un robežsardzes departamenta vadības vārdā tika izsūtītas vēstules ar tiešiem draudiem ierosināt pret viņiem krimināllietas gadījumā, ja viņi līdz 2020. gada 1. janvārim neizbeigs darba attiecības ar galveno organizāciju (Starptautiskā informācijas aģentūra "Rossija segodņa").

2016. gadā Sputnik Latvija saņēma oficiālu paziņojumu par resursa bloķēšanu domēna zonā.lv, jo esot pārkāpts Eiropas Padomes lēmums par ierobežojošajiem pasākumiem sakarā ar Ukrainas teritoriālās integritātes, suverenitātes un neatkarības apdraudējumu. Aģentūra Sputnik pavēstīja, ka nav pārkāpusi nevienu Latvijas un ES normatīvo aktu punktu. Latvijas Ārlietu ministrija ierosināja bloķēt portālu sputniknews.lv, jo uz Starptautiskās informācijas aģentūras vadītāju Dmitriju Kiseļovu attiecinātas ES sankcijas.

40
Tagi:
Sputnik, RT, Simoņana
Pēc temata
KF vēstniecība ASV atbildēja uz Pentagona apsūdzībām pret RT un Sputnik
Jaunas raganu medības: spiediens pret Sputnik Igaunija ož pēc makārtisma
Ja VDK nepalīdz, pamēģiniet ar dustu: Simoņana par Igaunijas centieniem aizvākt Sputnik
EDSO priekšsēdētājs reaģēja uz lūgumu pievērst uzmanību Sputnik vajāšanai Igaunijā
Baltijas jūras piekraste, foto no arhīva

Igaunija un Latvija kopīgiem spēkiem cīnīsies ar Baltijas jūras piesārņošanu

0
(atjaunots 20:24 02.07.2020)
Igaunijas un Latvijas upes ietek Rīgas jūras līcī un nes tajā Baltijas jūru nogalinošo fosforu un slāpekli.

RĪGA, 2. jūlijs – Sputnik. Igaunijas un Latvijas varasiestādes un zinātnieki uzsākuši savstarpēju projektu, kura mērķis ir noskaidrot piesārņojošo vielu ieskalošanas apjomu upēs, kuras ietek Baltijas jūrā, vēsta EER.

Baltijas jūra un visi Igaunijas un Latvijas piekrastes rajoni atrodas sliktā stāvoklī. To galvenokārt ir izraisījis fosfora un slāpekļa pārums ūdenī – tie izraisa strauju aļģu vairošanos.

Visas Baltijas jūras reģiona valstis ir uzņēmušās saistības samazināt fosfora un slāpekļa daudzumu, kurš nokļūst jūrā.

Gandrīz 87% slāpekļa un 97% fosfora nokļūst Rīgas jūras līcī caur upēm, tādēļ pirmām kārtām ir jāattīra no piesārņojuma tieši tās. Taču šobrīd valstis nezina, cik daudz fosfora un slāpekļa var būt upē, kura ietek jūrā, kā attīrīt ūdeni un kādu ietekmi uz piesārņojumu rada cilvēks.

Dabiskais fosfora un slāpekļa saturs upēs dažādās valstīs atšķiras, turklāt Igaunijā un Latvijā atšķiras pieļaujamais fosfora un slāpekļa daudzums upēs, kuras ietek jūrā. Taču, tā kā abas valstis ir saistītas ar Rīgas jūras līci, šie rādītāji nedrīkst būtiski atšķirties, pretējā gadījumā tas nozīmēs, ka viena no valstīm ir noteikusi vai nu pārāk bargas, vai arī pārāk mīkstas ekoloģiskās prasības, salīdzinot ar kaimiņvalsti.

Savstarpēja projekta ietvaros tiks izpētīts Latvijas Salacas upes un Igaunijas Pērnavas upes stāvoklis. Projekta kopējās izmaksas sastāda vairāk nekā 300 tūkstošus eiro. Izpēte tiks pabeigta 2021. gada decembrī.

0
Tagi:
Latvija, Igaunija, Baltijas jūra
Pēc temata
ES vides komisārs norūpējies par delfīnu likteni Baltijas jūrā
Baltijas jūrā parādījušās zilaļģes